torsdag 9 augusti 2012

Kläders marknaden för barn inför skolstarten NEJ TACK !!!

Var inne på facebook idag..
Och hamnade i nån slags debatt från Lindex och andra märkes kedjor vill jag tillägga att det gäller som t ex H&M massa andra.....

Skulle du pimpa ditt barn med "vuxenkläder" sydda i barn storlek?
En tjej hade skrivit en status så här på Lindex via facebook.....

Skulle handla kläder inför skolstarten till min dotter (stl 134) igår och besökte de stora kedjorna, bland annat Lindex. Blev oerhört besviken över utbudet. Är det verkligen "marknadens" (producenters och konsumenters) önskan att nioåringar ska klä sig som, ursäkta uttrycket, luder??? Tajta kjolar med skinndetaljer, leopardmönstrat med svart spets, urringade toppar ... Jodå, jag noterade baskläderna och alternativen, men mitt bestående intryck efter shoppingrundan var ändå att det svarta och det sexiga lyfts fram. Jag är absolut för coola och fräcka barnkläder men tycker att vi vuxna borde ta ett större ansvar för vilka signaler vi vill sända till våra småtjejer. Hur tänker ni angående detta?

Klart det är många som blir upprörda till detta och med jag blir det som inte har barn..
Men har vänner som har småbarn/barn och jag tycker det inte okej att klädes kedjorna pimpar ut förmycket så kläderna liknar vuxenkläder..  *NOT COOL*

Men alltså hur man kan skriva ett svar till henne som skrev den här statusen det gör mig förbannad

Kopierat även hur personen stavar svar från ett pucko

Istället för att göra detta tilö världens grej så skit att köpa kläder till din dotter då? Sy dom själv
Så får du som du vill ha dom, du verkar ha tid över eftersom du skapade senna debatten. :)
___________________________________________________________________________

Vadå det är ju förtusan världens grej?!?!

Det är ju inte bara i sverige som detta händer..
Hur grabbarna (vet ej om dom har barn) som skriver kommentarer i detta inlägg typ " det är väl bara sluta handla på Lindex osv" men hallå det var ju inte bara lindex det gällde det är fler butiker som gör det bland annat..

Hon från London som är programledare i programmet Sex education har ju gjort en demonstration om att "sluta pimpa våra barn" i olika klädes butiker har ni sett programmet?
Jag kollade på det avsnittet  det var  jävligt intressant.. :-P
Tycker att vi borde göra så här i sverige..
Jag la även några av tryck på den statusen för jag vart förbannad när folk skriver handla i andra affärer det är fan nästan lika illa på andra affärer också trött på att man ska blunda över problemen.

Mitt inlägg





Jag har inte barn men när jag skaffar det så vill jag inte att mitt barn ska bli pimpad i massa "vuxen kläder och bland annat bh + PUSH UP BH samt badkläder" som är sydda till barn...
Barn ska få vara barn.. Likaså kläderna ska vara barn vänliga som man är uppvuxen själv med. Tycker man borde ta hit bruden från London som håller i programmet Sex education så kan hon anhålla en demonstration om att "sluta pimpa våra barn" har ni sett programmet? det är intressant när hon gjorde den demonstrationen i England!
Det här gäller alla klädes kedjor som finns som pimpar ut barnkläder!

Fick några likes så det är skönt att det finns några som läser inläggen också än bara att kommentera =)

Ett annat inlägg som jag har kopierat

De ska inte bara vara sexiga, utan även trådsmala. Vilket min dotter inte är. 142 lång och jag får köpa vuxenbyxor (S) i 3/4 stlk... Inte roligt.

Ett till som var bra inlägg



HEDER åt dig ---- -----! -Att följa modet är en sak, handlar inte om det. Att klädkedjor skapar ett vuxenutbud, som vissa föräldrar väljer att köpa, är en annan. Små korta linnen med spetskant, tangatrosor, bikini, hipsters, klistersmycke ...
till naveln och annat, till småflickor, är i mitt tycke rent osmakligt. Om jag ser en liten flicka på 6-9 år, i detta, ute (inte hemma och klär ut sig i mammas
kläder) så mår jag ILLA. Lika vedervärdigt är det att se dessa program med mammor till s.k. barnmodeller. Små 4-åringar som spökas ut i lösögonfransar, kraftig make-up, "sexiga" kläder och förväntas höftvicka sig fram på en catwalk, fladdra med ögonfransarna och slänga förstulna blickar framför kameran. Vi slåss gemensamt mot pedofiler, samtidigt som klädkedjor och vissa föräldrar, klär sina barn i kläder, som skickar ut en vuxen kvinnas signaler. VUXNA KVINNORS kläder, hör INTE hemma på en barnklädesavdelning.
Så jävla grymt bra skrivet!!
Ett till inlägg
Fruktansvärt! Lika illa som mammorna som skönhetsopererar sina småflickor, sminkar dem och låter dom tävla i skönhet!
 
En till
 
Håller med dig helt och hållet ... jag för den delan köper inget som ser opassat ut till mina barn ! Men ändå lyckas jag hitta kläder till de som jag själv tycker passar i deras ålder som ändå är lite modernt :)
Jag har suttit på facebook i timmar bara för det är så intressant att läsa kommentarerna..
Vart är vi på väg igentligen?

Visst är det här sjukt :-S
Här är länken på facebook om ni vill gå in och kommentera på den tråden...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar