måndag 2 september 2013

Handkraft skriven av Torgny Lindgren



Läste en novell idag på svenska lektionen..
 
Den heter Handkraft
 
På fredag så ska jag och klassen disskutera Handkraft det blir intressant!
 
Berättar lite kort om den här samt vad jag upplever...
 
Det handlade om en tonåring som heter Tomas han är ju som vilken tonåring som helst men en dag så är han med om en olycka och fick höger handen kapad.. Att leva sig in i hans berättelse och vad som händer fan det är ju sorgligt.. 
Det kan va ett känsligt ämne det här men det har till och med mig fått att fundera lite på hur vi alla är mot varandra..
 
Han hade ingen hand var med om en olycka och fick amputera handen berättade han för läraren.
Kamraterna bjuder han på godis och ciggarer berätade han för magistern när dom pratar om allt.. Första tiden verkade klasskamraterna ställa upp och hjälpa han med bära böcker efter lektionerna.. 
Men några veckor efter jul förändrades allt och han vart utfryst av klasskamraterna känns inte okej tycker jag.. Hoppar lite fram här ska ju inte skriva novellen..
Några månader senare så dyker han inte upp på lektionen och läraren får ju veta dagen efter varför..
Men det tänker jag inte berätta det får du läsa i novellen om du vill veta mer..

Har man en sjukdom så vågar inte alla vännerna ge en kram för kanske dom är rädda att bli smittade fast man inte har nån smittsam sjukdom.. Men det är ju egentligen inte ens vän då om man dömmer personen för man har en sjukdom eller har nån typ av funktionshinder..
Vad jag ville komma till är att jag tycker den här novellen är väldigt verklighets trogen och skulle inte förvåna om det är fler som känner igen sig om man läser novellen.. Tycker man känner igen sig i novellen så väl eftersom man har en obotlig sjukdom själv och uppväxte med den som tidig tonåring. Och har mött alla möjliga människor.. Inte alla men vissa verkar va rädda om man råkar vara annorlunda för man har en sjukdom eller funktionshinder. Det är ju 2013 man ska idag inte va rädd för alla är lika värda oavsett funktionshinder eller sjukdom. Man går på insidan också!
 
Man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad..
 
Om du är nyfiken att läsa novellen så heter den Handkraft författare Torgny Lindgren
 
Den är värd att läsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar