fredag 13 januari 2012

Snö snö snö och åter snö jippi de är fredag :P

God dag!!
Ja allihopa it´s snowing outside :)

Idag så har jag varit på omläggning och sett om mina sår i armhålorna och dom ser bra ut iallafall..
Operationsåret är snart ihopläkt  fast de dröjer bergis några veckor till..
Eftersom dom är svårläkta.. Det här är de närmaste jag har kommit i läkning på flera år eftersom jag har haft sjukdomen så pass länge och dom är svårläkta!
Men de är en riktig skillnad sen efter jag låg inne två veckor på sjukhuset i slutet på augusti och början på september..
Fick Vacuumbehandling (vac) dom kopplar in en slang i en svamp som går till en maskin som man fick bära med sig i en handväska och som pumpade dygnet runt ut sårvätska eller som jag kallar de onda vätskan som gör att såren inte läks..
När dom skulle byta svampen så gör de ont så klart men jag hade så djupa och öppna sår..
Så de var ju ett problem.. Dom hade speciell tejp som sköterskorna tejpade över svampen för att få till vacuum men ibland så var de inte tillräkligt och då kunde de börja läcka och då piper maskinen..
Jätte kul en natt till  lördag då man inte får ova eftersom att den piper då var 5 minut då för att de läcker..
De gick ju bra när man låg inne på avdelningen då man kunde ringa efter nattsköterskan för att få hjälp..

Men de är ingen höjdare när man vart utskriven när de händer..
Då man måste ringa på deras telefon för att få lite info vad jag kan göra för att få den att sluta..
Man kan ha den avstäng ett tag kanske en eller två timmar men sen måste man ta av den coh de är inte lätt när den sitter inkopplad i en armhåla och så gör de ont om man ska ta loss den..
Men de är tur att man kunde ringa på morgonen dagen efter så fick man komma efter lunch och få hjälp utav en sköterska som kan lägga om vac och allt de där och göra de bra såde funkar..

Efter jag låg inne så tre dagar i veckan åker jag på behandling med omläggningar varje vecka tre dagar..
Där av byta med vac två dagar i veckan med samband att vänster armhåla fick sin vanliga omläggning..
Väldigt skönt att se att de är en sån skillnad på såren idag..
I jämnförelse från våras då  jag hade gått på tung medicinering med Sandimun som jag hade fått när jag låg inne september 2009 då de provades ut och jag fick börja äta..
Min doktor fick är väldigt omtänksam tänker på mig..
Han ringde mig i våras efter den 27 april..
För att höra hur de va med mig och så..
Och jag berättade att min bästa barndoms kompis hade gått bort och han hörde på mig att jag inte mådde bra och så..
Så han fixade så att jag lades in en vecka och ville att jag skulle få blod och att göra en koloskopi..
Låg inne då i maj förra året 2011 med såren och lite annat dom gjorde koloskopi för att kolla hur de stod till i tarmarna eftersom jag har järnbrist och blodet va inte som de skulle heller..

Fick järntabletter som jag äter idag för att ställa allt till rätta det som går...
Och så bytte vi medicin till Humira de är också immunförsvars sänkande medicin som Sandimun
men är betydligt snällar mot tarmarna..
De är i sprutformat.. Hatar sprutor men de är en bra medicin men den har sina nackdelar!
Jag blir jätte lätt sjuk.. Men den gör att bölder inte ploppar upp så mycket..
Har inte tagit den på fyra veckor nu så ljumskarna är värre spruckna och de är blod var och sen en böld som sitter ovanför rumpan typ vid svanskotan har blivit vätske fylld och ömmar ibland..
Märker att de spänner sig när man rör på sig alltså om man böjer sig ner..
Och på midjan höger sida så har de kommit en liten böld..
Men de är så de är när man inte kan ta medicinen som hämmar allt de här..
Och man försöker hålla sig frisk går ju sådär :P

Nä nu ska jag ta kaffe..
Ha en trevlig fika gott folk! "klockan stämmer självklar inte som vanligt klockan är 13:44"


Tänkte skriva lite recension på Once upon a time

Den va spännande tänka sig att hon är snövits dotter och väldingt fin gjord ;)
Och hennes son ja de kunde man inte lista ut eller? :S
Onda häxan är styv mamma till hennes son..
Händer grejer här längtar till att se nästa avsnitt :D


Revenge  
ja vad har Amanda alias  Emily Thorne för planer för Hamptons innevånar..
Hon har ju träffat Jack och hunden Sam tror han kände igen henne på nåt sätt kanske?
Längtar till nästa vecka för att se den spännande fortsättningen på Revenge :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar