måndag 2 februari 2015

Livslångt lärande 2015 GIH Stockholm



Var på konferens med några lärare från skolan samt en gammal klasskompis Livslångt lärande.
Det var faktiskt intressant eftersom det handlar ju om att hur man ska kunna gå vidare från att ha pluggat på gymnasiesärskola och plugga vidare. Det är ju faktiskt det jag gör. Samt hur de ska hjälpa oss ut i arbetslivet. Det intressanta är ju att de dom säger det är ju det jag har i huvudet, att jag till exempel vill skapa en anpassad arbetsplats. Som man kan ha arbetsträning och dagligverksamhet samt ha anställda för alla oavsett om man är "vanlig" eller har nån typ av funktionshinder.

Men man är ju en mini bit på vägen. Jag tycker oavsett att alla ska ha rätten till att plugga vidare.
Det är ju inte lätt när man har en stämpel i pannan där de står att man har gått i "särskola/särgymnasiet" för att få jobb. Arbetsgivaren tror ju att man är dum för att man har stämpeln, och inte är intresserad att anställa bara att man ska jobba gratis.
Helt otroligt att de diskutera om oss de trodde jag inte att de ens la energi på.
Riksdagsledamot Per Lodenius var med också
Det uppmärksammades också om vi som tog studenten  mellan år 2000-2011 kartlagt faktorer att komma ut i arbetslivet. Men det är ju svårt att komma ut med stämpeln också..

Jag och min klasskamrat fick också gå upp på scenen och prata om hur det har varit att ha gått på gymnasiesärskolan och skillnaden att börja plugga på LärVux när man är vuxen.
Då nämnde jag också att jag stod stilla i utvecklingen i 4 år (gymnasietiden) för att på första dagen sa läraren på gymnasiet att jag skulle ta med mig min senaste engelska bok trots att jag uppmanade henna att jag var redan klar med sen så fick jag upprepa den och 4:ans mattebok i fyra år av gymnasiet. Efteråt så kom det fram lärare från gymnasiesärskolan och LärVux i andra delar av landet och pratade med oss. Det var jätte intressant när dom ställde olika frågor som vi fick svara på..
Det var också andra som stod och pratade inför oss publiken men kommer inte riktigt ihåg allt..
Hoppas jag får inbjudan nästa år att prata igen då ska jag förbereda mig ordentligt inför med talet.

Intressant må jag säga!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar