tisdag 30 juli 2013

Pasititio


Pasititio
 
Tid 1 tim ugn 200 grader
6 Portioner
 
 
400 g Tagliatelle
200 g riven Halloumi eller annan ost
 
Köttfärssås
1/2 dl Olivolja
2 hackade gula lökar
2 hackade vitlöksklyftor (kan ha en eller två till om man älskar vitlök)
2 msk tomatpuré
800 g blandfärs
1 1/2 tsk salt 1 tsk
svartpeppar
1 msk torkad mynta
2 tsk malen kanel
500 g krossade tomater (vi körde med passeade tomater med basilika)
2 tsk strösocker
2 dl hackad persilja
 
Bechamelsås
75 g smör
5 msk vetemjöl
1 liter mjölk
1 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar
2 tsk malen muskot
2 uppvispade ägg
 
Gör så här
 
1. Koka pastan enligt anvisningen på förpackningen.
 
2. Hetta upp olja i en rymlig stekpanna eller gryta. Stek lök, vitlök och tomatpuré 3-4 min. Tillsätt köttfärs och stek under omrörning tills allt fått färg, 7-8 min. Krydda med salt, peppar, mynta och kanel.
 
3. Tillsätt krossade tomater och socker och låt det puttra i 15 min. Rör ner persiljan.
 
4. Sätt ugnen på 200 grader (dubbelvärme körde vi på)
 
5. Smält ner smöret till såsen i en kastrull.  Ta kastrullen från värmen och vispa ner mjölet.
Ställ tillbaka kastrullen på spisen och häll i mjölken lite i taget. Vispa eller rör om tills blandningen har tjocknat, den bränns lätt. Ta kastrullen från värmen. Tillsätt salt, peppar muskot och vispat ägg.
 
6. Fördela hälften av pastan i en ugnssäker form. Häll på köttfärssåsen och sedan resten av pastan. Häll över bechamelsåsen. Toppa med riven halloumi (eller annan riven ost) och sätt in mitt i ugnen på ca 30 min eller tills ytan är gyllene-
 
7. Låt gratängen vila i 10 - 15 min innan den serveras.
 
Vegotips! Du kan göra en vegetarisk pasititio genom att byta köttfärssåsen mot wokade grönsaker så som lök, morot, zucchini och riven vitkål.
 
 (Källa Nya Mer smak Coop Nr 5 2013)
 
Jävligt god rekomenderar Tzatziki till :)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar