torsdag 27 september 2012

Kalorier och sånt......


Kalorier och sånt......
 
Fick veta nåt intressant som jag vill dela med mig..
 
Protein innehåller 4 kalorier/gram, samma som kolhydrater. Fett innehåller 9 kalorier/gram.
 
Det är bra att veta eller att ha i tankarna.. Skriva ner nånstans..
Så jag la det på bloggen istället..
 
Nu gäller att få in det i huvudet så man kanske kan räkna lite med maten som man stoppar i sig hur mycket det är och så vidare..
 
Dock har jag inte tagit nån morgon vikt denna vecka men känner att jag är lite upp och ner vänd eftersom roliga veckan är just nu.. Känner sig svullen och så extra sugen på goda grejer..... "/
 
 
 
Lägger upp lite text här från min fråga på facebook till Holistic
 
Hej Holistic!
Jag har en liten fråga..
Köpte Holistic Choklad protein pulver på den står det att det inte är nåt socker och sötningsmedel..
Min syrra sa att det är kalorier i pulvret när man blandar ut..
Men hur är det egentligen? Är det kalorier i den och hur mycket är det när man blandar ut det som det ska med Vatten och när man blandar det med typ lätt mjölk..
Vorre tacksam för svar om ni vet..
      • Sandra
      •  
      • jag vet att det är kalorier i mjölk men tänkte på just om man blandar ut med pulvret så undrar jag hur mycket det är i den skopan..?
      •  
      • Prova 
      •  Ser att du ej fått svar på en vecka så lång tid borde det ej ta, men på deras hemsida så står det att en portion är 30gram och 508 kJ/122 kcal. Sen om du blandar med 2 dl lättmjölk får du kolla på mjölkpaketet hur mycket kalorier det är. ca 100 till kanske?
      •  
      • Sandra
      •  
      •  
      • Maria
      •  
      • funderar på om du undrar över kalorier eller kolhydrater.... för kalorier är det ju nästan i allt ;) en kopp kaffe 2 kcal liksom :)
      •  
      • Sandra
      • Nej det var om kalorier i proteinpulvret det stod att det är inget socker eller sötningemedel i det..
        Då tänker jag att det inte är några kalorier i pulvret..
        Men läste sen att det är laktos i och nyligen så fick jag veta att det är en typ ...
        av socker fast det innehåller i mjölk...
        Det var därför jag frågade hur mycket kalorier det är i pulvret när man ska landa ut det i vatten där med kunde jag räkna hur mycket det är om jag blandar ut det i lätt eller mellan mjölk.. ;)
        Visa mer
      •  
      • Elias Protein innehåller 4 kalorier/gram, samma som kolhydrater. Fett innehåller 9 kalorier/gram.
        Igår kl. 17:51 via mobil
      •  
      • Sandra:  Tack Elias :)
      •  
      • Holistic Sverige AB
        Sandra: Hej Sandra, av någon anledning så har din fråga passerat utan att vi fått avisering om den! Ber om ursäkt för att svaret har dröjt så länge, ser ut som om semester och dylikt har hamnat i vägen för svaret. Per portion proteinpulver ...
        (2 skopor/ 30 gram) så är det 122 kcal. Sen beror det på vilken slags mjölk du använder för att blanda med. Vi på Holistic är inte riktigt några kaloriräknare direkt. Vi är däremot väldigt positivt inställda till bra mat och bra fett (mättat fett). Om du är osäker eller har frågor när det gäller din kost skulle jag råda dig att ta kontakt med en till exempel en kostrådgivare som kan hjälpa dig att reda ut de olika begreppen. //Malin Edman Kundtjänst Holistic AB
        Visa mer
      • Sandra Tack så mycket för ert svar =)
        Då vet jag hur mycket det är med två skopor/30gam är 122kcal iallafall =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar