söndag 18 mars 2012

Cristobal

Jag har suttit och funderat hela söndagen på att skriva ett inlägg om det jag läste igår på Facebook..
Så här långt har jag nu funderat och skrivit ner om Cristobal intressanta berättelse som han delar med sig på facebook som säkert fler har bloggat om på nätet....
Var inne på Facebook igår då som sagt och i gruppen jag vart inbjuden i förut  av mina vänner
 "Vräka Cristobal är FEL" för att stötta Cristobal.. Jag la även upp en länk för ca en månad sen om gruppen och information som jag delade med om förut när jag hade läst hans intressanta berättelse som är sann!!
Han hade skrivit igår att i fredags hade han lämnat tillbaka sina nycklar till värden..
Jag känner fyfan va pissigt det är att man kan bli behandlad sådär som han har blivit..
Killen berör med hans berättelse!!! Önskar att det var nåt man kunde göra så han inte vart vräkt det är så sorgligt han har ju ändå bott där i ca 22år samma lägenhet..
Missade demonstartionen som va i februari om det hade varit någon till nu innan så hade jag gått på den och visat mitt stöd mer..
Men lägger upp hans berättelse på min blogg nu igen är ju något som alla kan läsa om dom känner för det... Cristobal har blivit vräkt nu från sin hyresrätt i Skanstull på ringvägen som hans mamma hade hyrt ut till han i andra hand när hon reste tillbaka till Chile på grund av hälsoproblem år 2006... Mamman och Cristobal hade ändå bott i den lägenheten sen slutet på 1990..
Under början av 2010 omvandlades fastigheten från att vara en hyresrätt hos Familjebostäder till att bli en privat bostadsrättförening kolonnen 6 . I oktober samma år fick min mor ett brev från en jurist Vanja Lycke på HSB som företräder Brf Kolonnen 6 i vilken man krävde att hans mors hyreskontrakt skulle sägas upp. Man påstod att hon inte längre hade behov av lägenheten eftersom hon hade ”skaffat” boende på ett annat håll. Vidare påstod man att jag (sonen) hyr ut lägenheten i andra hand “till en del kamrater” och inte bodde där själv, något som ej stämmer eftersom han alltid varit boende och folkbokförd på adressen.
Det här är så jävla sjukt!!
Jag flyttade in på Ringvägen 123 tillsammans med min mor i slutet av 1990, ett hyreskontrakt som min mor fick pga av mitt rörelsehinder. Lägenheten har under de senaste 20 åren varit min trygghet och fasta punkt i tillvaron för att kunna ha ett så drägligt och anständigt liv som möjlig. Jag gick på rh- klasserna i Skanskvarnsskolan som liten
och sedan vidare i Skärholmens Riksgymnasium. År 2006 flyttade min mor Patricia tillbaka till Chile pga av hälsoskäl och jag har sedan dess
bott kvar i lägenheten och har finansierat hyran delvis med hjälp av att ha inneboende eftersom min ekonomi vilken baseras i hög grad på aktivitetstöd/aktivitesersättning från försäkringskassan inte räcker till för att betala hela hyran.

Under början av 2010 omvandlades fastigheten från att vara en hyresrätt hos Familjebostäder till att bli en privat bostadsrättförening kolonnen 6 . I oktober samma år fick min mor ett brev från en jurist Vanja Lycke på HSB som företräder Brf Kolonnen 6 i vilken man krävde att min mors hyreskontrakt skulle sägas upp. Man påstod att hon inte längre hade behov av lägenheten eftersom hon hade ”skaffat” boende på ett annat håll. Vidare påstod man att jag (sonen) hyr ut lägenheten i andra hand “till en del kamrater” och inte bodde där själv, något som ej stämmer eftersom jag alltid varit boende och folkbokförd på adressen.
I samband med detta bör nämnas att restaurang läckerbitens ägare, varit intresserad av att byta till sig denna lägenhet under flera års tid, redan när min mor bodde i Sverige. Under sommaren 2010 har han frågat mig om jag inte ville byta lägenheten, och denne har ringt till mig flera gånger och tjatat om detta, till den grad att jag känt mig trakasserad. Det råder inget tvivel om att krögaren skaffat sig väldigt goda kontakter med föreningen, vidare kan nämnas att personalen på både grillen och restaurangen alltid varit “nyfikna” om vart min mor håller hus? och hur många jag egentligen bor med
I april 2011 gick ärendet vidare till hyresnämden där jag vann och fick på så vis ha rätten att överta hyreskontraktet för att kunna byta till mig en mindre lägenhet,och inget annat då jag inte har intresse att bo kvar efter denna ombildning. Beslutet överklagades till hovrätten, och i samband med detta så har någon person ringt till
polisen och påstått att det varit slagsmål med knivar inblandade i min lägenhet, trots att ingen var hemma (något som kan bekräftas av polisen eftersom de var där och bröt upp ytterdörren och en till dörr inne i lägenheten. Jag gjorde så snabbt som möjligt en polisanmälan om falskt larm men fallet är numera nerlagd för att det saknas grunder
som kan leda till åtal.
Den 29 november vann Brf kolonnen i hovrätten och kontentan av domen innebär att jag skall vräkas samt att beslutet ej kan överklagas. Brf kolonnen säger att dom inte kan godkänna kontraktsbyte på mitt namn för att jag inte anses ha tillräckligt god ekonomi trots att hyran alltid varit betald. Brf påstår att jag har haft högljudda fester,
vilket syftar på två tillfällen för många år sedan, då jag varit bortrest långt innan Brf bildades och det gör att det argumentet i sig inte är ett godtagbart enligt hyresgästföreningen för nekande av kontraktsbyte. Jag känner mej kränkt, trakasserad och rädd pga det brf åstadkommit.
Jag tycker det är fegt och otroligt fult gjort av föreningens sida att driva en sådan rättslig process för att göra en rörelsehindrad man bostadslös, som dessutom bott längst av alla i denna fastighet. Föreningen har heller aldrig kommit med några andra förslag om boende, dem har inte haft någon god vilja alls eftersom dem vill vräka
mig fortast möjligt för att på så vis bilda om den till bostadsrätt och sälja den vidare. Jag tycker det är helt oacceptabelt att bara finna mig att bli vräkt på detta inhumana sätt, och hamna på gatan då jag inte har någonstans att ta vägen.
Jag blir vräkt 29 februari 2012.
Mvh Cristobal Morales Villarroel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar