onsdag 25 januari 2012

Kalibad idag :P

Nu är de onsdag igen snart är det helg igen =)
Har gått en kvart på löpbandet idag..
Får ta de igen senare om jag orkar..

Har fortfarande värk i äggstockarna.. "/
Nu har jag uppdaterat min profil på viktklubb på aftonbladet idag och satt upp en länk till min blog där..
Det ingår en blog där men varför ska jag ha den där för?
Jag har min blog här sen två veckor nu tillbaka som jag är nöjd med..
Räcker med en att ha hand om..
Är stolt som fan med mina två snygga inlägg från igår om Maria och Resident Evil.. =)

Här är min länk på en stödgrupp jag har startat för alla som har Hidradenitis Suppurativa(HS)
Stödgrupp på Facebook:
http://www.facebook.com/groups/157102331021815/?ref=notif&notif_t=group_activity#!/groups/314269601946734/
Ni kan väl vara snälla och sprida den på era bloggar statusar skulle betyda jätte mycket!


Kom hem för några timmar sen från Karolinska i Solna..
Idag så fick jag ligga och lufta armhålorna och så dränkte sköterskan kompresser med Kalibad
och lades sedan på mina armhålor..
Kalibad är bra till t ex klåda, infekterat eksem, bensår..
Mitt fall är att det kliar som tusan där de håller på läkas runt såren och jag kliar aå mycket att det blir rodnad så därmed Kalibad doppade i kompresser så blir rosa ;)

(har bilder på det men vill lägga nån stämpel på dom innan dom läggs ut)
Sen lila brun färg när de har torkat och ska tas bort..


Kommer ihåg när jag fick prova de för ett ex antal år sen fy fan vad de gjorde ont att ta bort kompresserna som satt fast för att dom hade torkat efter 20minuter usch vilka minnen "/
Hade till och med med mig när jag skulle åka utomelands för att köra på det eftersom det är antibakteriell och uttorkande och även göra att man inte kliar så mycket på såren eller huden som blir lite irriterande när man är utomelands iallafall min hud..

Info om kalibad..

Kaliumpermanganat
Lösning 300 ml flaska. Finns med styrkor 0,1 % och 3 %.


Uttorkande, antibakteriell, upplevs ofta även lindra klåda.

  • Apoteksvara
  • Läkarordination

Hållbarhet
6 månader.


Vid vätskande eller infekterade hudförändringar (som eksem) på bål, extremiteter, men EJ i ansiktet.

  • Kalibad ca 20 minuter - Beredes med 3 % kaliumpermanganatlösning.
    Ta 15 ml till 15 l vatten för fotbad, handbad.
    Ta 100 ml till 100 l vatten för ett helkroppsbad.
  • Kalibad görs dagligen 1, 2 eller 3 dagar i rad vid infekterat, ilsket vätskande eksem, liksom vid infekterade fot- och bensår. Om badet upplevs svida, så halvera mängden tillsatt kaliumpermanganat.

Ibland behövs kalibad 1-2 gånger i veckan som underhållsbehandling för att motverka bakterietillväxt och återkommande infektion i bensår.

Ibland brukas av praktiska skäl kaliomslag i stället. Kompresser fuktade med 0,1 % kaliumpermanganatlösning. Får ligga på drabbad hud i 20 minuter.

OBS! Kaliumpermanganat ger brun missfärgning av hud och naglar. Detta försvinner – nöts bort – inom några dagar upp till en vecka. Bruna naglar kan undvikas genom att smörja vitt vaselin som skydd på naglarna eller att använda nagellack. Även vita emalj och porslin brunfärgas, såsom ett badkar. Kan tvättas rent med Ajax.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar